Lemjot par tālmācību, ir jārespektē 12 000 ģimeņu izvēle
Saeimā tiek skatīts jautājums par iespējamo tālmācības aizliegumu pamatskolā. Lai gan šobrīd daudzi politiķi un izglītības nozares pārstāvji velta skarbus vārdus tālmācībai, atsaucoties uz eksāmenu rezultātiem un rosinot samazināt finansējumu, šī izglītības ieguves forma ir daudzu ģimeņu apzināta izvēle. Tālmācībā mācās aptuveni 12 tūkstoši skolēnu un demokrātiskā valstī ir jārespektē šo ģimeņu izvēle.
Šobrīd Saeimā notiek aktīvas diskusijas gan par tālmācības izglītības kvalitāti, gan piemērotību dažādām vecuma grupām. Realitātē tālmācība ir risinājums gan tiem skolēniem, kuriem ir mācīšanās grūtības vai uzvedības un veselības problēmas, gan ļoti talantīgiem bērniem, kuri spēj mācīties ātrāk, nekā daudzi vienaudži. Šādā formātā mācās bērni un jaunieši, kuri ir profesionāli sportisti, mūziķi vai dažādu apstākļu dēļ ceļo un bieži ir ārpus Latvijas. Tālmācība nozīmē, ka šie jaunieši saglabā saikni ar Latviju, mācās mūsu izglītības sistēmā un attiecīgi pēc tam viegli varēs iekļauties arī kādā no augstskolām.
Izglītības risinājums gan bērniem, gan pieaugušajiem
Protams, arī tālmācības skolām ir jāstrādā, lai sekmētu izglītības kvalitāti, un vienlaikus arī aktīvi jāskaidro, kādas funkcijas pilda, kādi mācību līdzekļi tiek izmantoti un kādas atbalsta iespējas tiek nodrošinātas. Turklāt, svarīgi atcerēties, ka tālmācības audzēkņi ir ļoti dažādi – starp tiem ir talantīgi bērni, kuri nodarbojas ar dažādām blakus lietām, ir pieaugušie, kuri mēģina iegūt vidējo izglītību, paralēli strādājot un rūpējoties par ģimeni, ir jaunieši ir veselības problēmām vai no riska grupām u.tml. Nav iespējams visus salikt Excel tabulā un salīdzināt eksāmenu rezultātus.
12 000 skolēnu izvēle ir jārespektē
Mēs dzīvojam demokrātiskā valstī un, ja 12 tūkstoši ģimeņu ir izvēlējušās šādu mācību formu, ir jārespektē šo ģimeņu izvēle. Ja vecāki vēlas, lai bērni mācās mājmācībā vai tālmācības, politiķi to nevar ierobežot. Ir jārespektē cilvēka brīva griba un pārliecība. Galu galā – tieši vecāki vislabāk zina, kas vajadzīgs viņu bērniem.
Tālmācību nedrīkst vērtēt pēc principa – balts un melns
Ir muļķīgi uzreiz kritizēt tālmācību kā tādu, balstoties tikai uz eksāmenu rezultātiem. Tādejādi varam panākt, ka liela daļa mūsu bērnu un jauniešu paliks ārpus izglītības sistēmas. Protams, ir tālmācības skolas, kurām ir nopietni jāstrādā pie izglītības kvalitātes sekmēšanas, pie atbalsta sistēmas pilnveides, bet tālmācību nedrīkst vērtēt pēc principa – balts un melns. Aizliegumi, ierobežojumi un finansējuma samazināšana nenesīs pozitīvus rezultātus.
Mūsdienīgi un pārdomāti mācību materiāli
Šobrīd pie pārmaiņām jāstrādā gan pašām skolām, gan Izglītības un zinātnes ministrijai. Daudzās tālmācības skolās ir mūsdienīgi un pārdomāti mācību materiāli, kuri ļoti palīdzētu arī tradicionālajām skolām. Īpaši šobrīd, kad daudzām skolām trūkst atbilstošu mācību materiālu. Tālmācības skolām ir vairāk jāpadalās ar labās prakses piemēriem, jāskaidro šīs mācību formas nozīme un jēga, tāpat jāizceļ dažādās situācijas, kad tas ir labākais risinājums. Vienlaikus arī Izglītības un zinātnes ministrijai jābūt atvērtai, gatavai ieklausīties un mainīt retoriku.